Předminulý týden vypustila společnost Star Group do světa článek o přebírání bytu od developera, který se vyskytl na řadě zpravodajských serverů. V zásadě s ním souhlasíme a rozhodně není naším cílem s ním polemizovat nebo se jej snažit napadnout. Nicméně bychom k tématu doplnili pár postřehů z naší zkušenosti, které vám poradí, jak přistupovat ke koupi už od samotného výběru a vyvarovat se pozdějším nepříjemnostem.
Samozřejmě se vyplatí dopředu znát platné předpisy a normy, vědět, na jaké chyby a nedostatky se zaměřit a kde jde naopak o přirozenou vlastnost materiálu, nad kterou nemá smysl ztrácet čas dohadováním. Solidní developer vám samozřejmě vyjde vstříc i v případě, že nalezená závada spadá do rámce schválené normy, nicméně pokud víte, kde jsou vytyčené mantinely, získáte jasnou převahu.
Nejlepší je samozřejmě pozvat s sebou na stavbu známého stavaře. Ten bude jednak vědět, na co se zaměřit a pomůže vám při jednání s prodejcem. Přítomnost stavaře na stavbě je bonusem i pro developera – samozřejmě hlavně v případě, že nemá postranní úmysly. Komunikace s člověkem z praxe mnohdy urychlí řešení problémů a odpadne zdlouhavé vysvětlování a tahanice.
Pokud někoho takového neznáte, spolehněte se raději sami na sebe. Příliš nedoporučujeme využívat služeb různých samozvaných odborníků, kteří s vámi za úplatu absolvují přejímku bytu. Zpravidla zaplatíte za kontrolu zálohu v řádu tisíců (v některých případech i desítek tisíc) a společnosti jsou pak odměňovány procentem ze slevy, kterou „odborník“ přislíbí u developera vyjednat. Ale je to správně?
V první řadě je chybná už představa, že byste si měli kupovat kazový byt (byť se slevou) – slušný developer by měl všechny reklamace na své náklady opravit tak, aby vám byt předal v perfektním stavu. Sleva, kterou byste mohli na kazovém bytě získat, zpravidla náklady na opravy nepokryje. Nicméně společnosti, které se vám (i sobě) snaží tuto slevu usmlouvat, zpravidla neradi slyší, že je možné závady reklamovat a opravit, neboť by přišly o provize. Přichází pak komická hra se svědomím – stavař, věrný svým zásadám, nabídne klientovi opravu a zástupce poradenské společnosti oponuje: Proč byste měli investovat peníze do oprav? Dejte nám slevu a vyjde vás to o polovinu levněji! Nakonec je na tom bitý klient, který se buď smíří s nedokonalým bytem, nebo pohár jeho trpělivosti přeteče a on na své náklady (zpravidla vyšší než by byly při okamžitém řešení) vady opravuje. „Dobrý poradce“ už má tou dobou svůj jistý výdělek a o další osud klienta se nezajímá.
Solidní developer má zpravidla reklamační oddělení, na které se můžete dlouhodobě obracet se závadami ve vašem bytě. Každé pochybení se zpravidla promítne do celého projektu, který může čítat i stovky bytů – a tím tedy i stovky klientů, kterých se takové pochybení dotkne. Je tedy v jeho nejlepším zájmu přijmout opatření, aby se těmto chybám vyvaroval a předešel jejich šíření (protože například vadná hydroizolace časem způsobuje stále další a další škody). Dobrý developer dává v sázku své jméno a budoucnost svých dalších projektů. Proto se vyvarujte nejen těm, kdo vám budou nabízet usmlouvání ceny při přejímce bytu, ale i developerům, kteří na takové smlouvání přistoupí. Zaplatili byste nakonec vy sami…
Žádné komentáře:
Okomentovat