Při přípravě projektu SMART jsme zjišťovali preference zákazníků poptávajících nový byt v Praze. Sešlo se nám na osm stovek odpovědí, díky kterým jsme projekt mohli přizpůsobit přáním našich klientů. Pokud vás zajímá, jestli jsou v kurzu oddělené kuchyně, nebo kuchyňské kouty, jestli zákazníci ke koupi přesvědčí více bezpečnostní systém, či energeticky úsporná stavba, přinášíme vám krátké shrnutí.
RODINNÉ BYDLENÍ, TO JE OČ TU BĚŽÍ
Stejně jako se liší požadavky na byt, liší se i důvody k jeho koupi. V našem případě šlo s drtivou většinou obydlení pro rodinu. Zhruba o polovinu méně než rodin je tzv. singles a následují startovací byty a byty na investici. Překvapivé pak nejsou ani dispozice, které jednotlivé skupiny zákazníků vyhledávají. Rodiny zpravidla požadují byt 3+kk, nebo větší, častěji by také chtěli více než jedno garážové stání. Naopak investoři a singles hledají zpravidla menší byty o maximálně dvou místnostech.
ZDROJE FINANCOVÁNÍ – ŽÁDNÉ PŘEKVAPENÍ
Lidé, kteří hledají rodinné bydlení, jsou obecně vybíravější než ostatní skupiny, na parametrech projektu kromě nich záleží také investorům. Naopak singles se orientují spíš podle ceny a na své bydlení nemají tolik specifické požadavky.
Bydlení je ve většině případů financované formou hypotéky – nejčastěji je z hypotéky hrazeno 85 % ceny. Následují vlastní finanční zdroje a jen 3 % kupujících volí jiný způsob financování. Nebude asi velkým překvapením, že financování bytu z vlastních zdrojů volí především investoři, nejvíce si naopak půjčují lidé, kteří shánějí startovací bydlení.
ČÍM VÝŠ, TÍM LÍP A ALESPOŇ KUS VENKOVNÍHO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Přes padesát procent lidí preferuje vyšší poschodí, méně lidem pak záleží na tom, jestli mají výhled mimo vnitroblok, či nikoli. Tady je ovšem třeba zmínit, že vnitroblok projektu SMART není klasickým „dvorkem“, ale vcelku rozsáhlým prostorem osázeným zelení. Zajímavostí je také to, že jen desetina všech respondentů by chtěla zahradu, ale většina dotazovaných by si přála terasu, nebo balkón. Zcela nepřekvapivě dává většina kupujících přednost jižně orientovaným bytům. Výslovně by si severně orientovaný byt přála jen tři procenta dotázaných.
ENERGIE ZAČÍNÁ BÝT DŮLEŽITÝM TÉMATEM
Pro většinu kupujících je při rozhodování o koupi bytu důležitá energetická náročnost budovy. Více než 70 % zájemců by chtěla bydlet v budově energeticky úsporné, nebo nízkoenergetické (to ovšem neznamená, že by zbytek dotázaných vyhledával energeticky náročné budovy, jen pro ně tato otázka není tak podstatná). Přibližně polovina lidí by ocenila využití alternativních zdrojů vytápění a téměř stejný počet oslovených by si přál bydlet v domě s ostrahou. Pro více než 40 procent dotázaných je pak důležitá rekuperace tepla a inteligentní ovládání bytu.
DALŠÍ PARAMETRY
Ohromný nástup zaznamenal trend kuchyní spojených s obývacím pokojem. Přes 85 % lidí by volilo raději kuchyňský kout než kuchyni, nicméně zastánci oddělených kuchyní přikládají tomuto faktoru obecně větší váhu. Nejvíce zastánců oddělené kuchyně je mezi rodinami, nicméně i tady jsou v menšině.
Zajímavé jsou i disproporce mezi požadavky, které kladou na byty investoři a ty, kteří v bytech chtějí sami bydlet. Přitom právě lidé hledající bydlení jsou cílovou skupinou investorů (s ohledem na dispozice, které investoři kupují, budou jejich nejčastější cílovou skupinou singles a lidé hledající startovní bydlení). Zatímco více než třetina investorů považuje rekuperaci za důležitou při volbě bytu, čtyři pětiny singles a mladých párů se rozhodují podle jiných parametrů. Investoři také dbají více na bezpečnostní systémy a ostrahu, což je celkem pochopitelné. Podobně jako investoři uvažují i rodiny. Většina rodin by navíc ráda měla svůj balkón či terasu, velkou váhu přikládají také energetické náročnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat