Ačkoli je pražské hromadné dopravě možné leccos vytknout, faktem je, že v rámci evropských i světových metropolí je síť Pražské integrované dopravy jednou z nejlepších. Svědčí o tom i fakt, jak dobrým prodejním nástrojem pro vznikající byty může být byť už jen blízkost metra. Každý, kdo má byť jen trochu možnost pochlubit se skvělou dopravní dostupností, to rád udělá.
A tak se stalo, že v nabídce nových bytů se to jen hemží výrazy jako „byty na metru“, „byty u metra“, „skvělá dopravní dostupnost“. Pravdou je, že „skvělá dopravní dostupnost“ je dnes opravdu téměř v celé Praze bez výjimky. Kdy jste se v hlavním městě naposledy ocitli na místě, kde by v dosahu pěti minut vycházkové chůze nebylo metro, tramvaj, nebo alespoň autobusová zastávka?
Když se podíváte na všechny inzerované byty na metru blíže, najdete i moudra typu „do 5 minut na metru“ a občas se stane, že oněch pět minut znamená cestu autem. Jinde je to zas „příjemná patnáctiminutová procházka“. Srdce romantika jásá při představě, jak se příjemně projde a během chvíle je v práci. Jenže taková procházka se po pěti šesti cestách omrzí a vy pak nevrle proklínáte každý metr, který musíte ujít. A vězte, že za čtvrt hodinky ujdete hodně přes kilometr. Nejzrádnější je „metro v docházkové vzdálenosti“. Nejenže docházková vzdálenost je značně subjektivní dojem (vzpomeňme na Feidippida, který zpravil Athéňany o řeckém vítězství u Marathónu, a jeho nešťastný osud), ale navíc je zde implicitně naznačeno, že vám ani nezbyde než se k metru dostat po svých.
Samozřejmě se najdou i takové projekty, které se opravdu nacházejí jen pár metrů, a projekty, které tu dopravní dostupnost mají opravdu lepší než ostatní. Nicméně je dobré zamyslet se a zkusit si spočítat, za jak dlouho se opravdu dostanete do práce, zda vám autobus z vašeho nového bydliště jezdí i vícekrát než dvakrát do hodiny a kolik potu vás bude nový byt na metru stát.
Žádné komentáře:
Okomentovat