přehledy, statistiky, analýzy a další zajímavé informace nejen o developerském trhu

úterý 16. října 2012

To kouzelné slovo sleva



Zatímco až do konce června křivka týdenních prodejů nových bytů v Praze kopírovala tu loňskou, o prázdninách byli developeři proti předchozím letům nebývale úspěšní. A podobný trend se projevil i v září.


Nové byty patří historicky ke komoditám s typicky sezónním odbytem. Nejvíce se prodávají na jaře a na podzim, zatímco přes období prázdnin a vánoc se lidé věnují jiným záležitostem.

Platilo to i v prvním pololetí letošního roku. Prodalo se sice o 11 % více než loni za totéž období, ale křivka prodejů po týdnech byla v obou letech velmi podobná.

Letošní prázdninové měsíce však přinesly historickou změnu. Ve srovnání s minulými léty vylétly prodeje strmě vzhůru. Zatímco loni se od 27. do 35. týdne prodalo 361 bytů, za totéž období v letošním roce jich bylo plných 628. To představuje nárůst o neuvěřitelných 74 %.
Každý anomální  jev má své příčiny. Tou hlavní jsou v našem případě bezesporu slevy.  

Jednak šly konečně výrazně dolů ceny tzv. ležáků, jednak s nízkými cenami vyrukovali  i developeři nových projektů. 

V září pak velcí developeři  odstartovali další závody ve zlevňování (žurnalisté si oblíbili obrat „cenová válka“).  To vedlo – po určitém útlumu na konci prázdnin – k dalšímu výraznému skoku v prodejích.

Projevilo se to i v souhrnných číslech za první tři čtvrtletí (39 týdnů).  Z loňských 2250 bytů jsme se letos dostali na 2805 bytů, což představuje nárůst téměř  o 25 %. 

Je nemožné spolehlivě předpovědět další vývoj. V úvahu přicházejí nejrůznější scénáře. Trend se ve zbytku roku může udržet, zrovna tak dobře se ale může vyčerpat „zásoba“ zájemců, kteří s koupí bytu vyčkávali  právě v očekávání  slev. Do hry mohou vstoupit další faktory – finanční, bankovní, politické, daňové.  Jakákoli prognóza by tudíž byla čistě spekulativní.

Žádné komentáře:

Okomentovat