V dnešním komentáři se budeme věnovat procentuální prodanosti či neprodanosti developerských projektů v různých časových souvislostech. Vycházíme při tom z údajů aktuálních na konci letošního září.
První tabulka a graf ukazuje procento prodaných bytů v závislosti na tom, jak dlouhou dobu už je projekt v prodeji. Malý rozdíl mezi prvními dvěma údaji prozrazuje typický průběh prodeje bytů, a sice rychlý start na začátku prodeje.
Tam totiž skokově naroste počet prodaných bytů díky rezervacím nashromážděným ještě před oficiálním zahájením prodeje. Pak se ještě relativně rychle prodají nejatraktivnější byty z projektu, načež následuje útlum a počty prodaných bytů už narůstají podstatně pomaleji.
Druhé zajímavé číslo najdeme na druhém konci tabulky. Dvoutřetinová prodanost po dvou letech prodeje, to jest v době, kdy už se stavba minimálně chýlí ke konci, potvrzuje známou skutečnost: dávno pryč jsou doby, kdy byly projekty při kolaudaci vyprodány.
Ještě více varovné číslo obdržíme, když se podíváme na procentuální zastoupení tzv. ležáků (to jest již dokončených, ale dosud neprodaných bytů) v projektech podle roku jejich dokončení. Vidíme, že 37 % bytů dokončených v roce 2010 či dříve dosud zeje prázdnotou.
Přesto developeři povzbuzeni dobrými prodejními čísly z posledních měsíců zvyšují aktivitu v rozjíždění nových projektů. Časovaná bomba jménem ležáky tak stále tiká.
Přesto developeři povzbuzeni dobrými prodejními čísly z posledních měsíců zvyšují aktivitu v rozjíždění nových projektů. Časovaná bomba jménem ležáky tak stále tiká.



Žádné komentáře:
Okomentovat