V dnešním komentáři se budeme věnovat procentuální prodanosti či neprodanosti developerských projektů v různých časových souvislostech. Vycházíme při tom z údajů aktuálních na konci letošního září.
První tabulka a graf ukazuje procento prodaných bytů v závislosti na tom, jak dlouhou dobu už je projekt v prodeji. Malý rozdíl mezi prvními dvěma údaji prozrazuje typický průběh prodeje bytů, a sice rychlý start na začátku prodeje.
Tam totiž skokově naroste počet prodaných bytů díky rezervacím nashromážděným ještě před oficiálním zahájením prodeje. Pak se ještě relativně rychle prodají nejatraktivnější byty z projektu, načež následuje útlum a počty prodaných bytů už narůstají podstatně pomaleji.
Tam totiž skokově naroste počet prodaných bytů díky rezervacím nashromážděným ještě před oficiálním zahájením prodeje. Pak se ještě relativně rychle prodají nejatraktivnější byty z projektu, načež následuje útlum a počty prodaných bytů už narůstají podstatně pomaleji.
Ještě více varovné číslo obdržíme, když se podíváme na procentuální zastoupení tzv. ležáků (to jest již dokončených, ale dosud neprodaných bytů) v projektech podle roku jejich dokončení. Vidíme, že 37 % bytů dokončených v roce 2010 či dříve dosud zeje prázdnotou.
Přesto developeři povzbuzeni dobrými prodejními čísly z posledních měsíců zvyšují aktivitu v rozjíždění nových projektů. Časovaná bomba jménem ležáky tak stále tiká.
Přesto developeři povzbuzeni dobrými prodejními čísly z posledních měsíců zvyšují aktivitu v rozjíždění nových projektů. Časovaná bomba jménem ležáky tak stále tiká.
Žádné komentáře:
Okomentovat